Natuur en landschap spelen een steeds belangrijkere rol bij het kiezen van een vakantiebestemming. Ondernemers in Nationaal Park Hollandse Duinen kunnen daar de vruchten van plukken en een extra service bieden aan hun gasten waardoor het verblijf, het gebied én de ondernemer aantrekkelijker wordt. De cursus Gastheer van Nationaal Park Hollandse Duinen informeert recreatie-, horeca- en agrarische ondernemers over de bijzondere waarden van het gebied waarin zij ondernemen. De eerstvolgende groepen starten weer in oktober 2021.
Van Hoek van Holland tot Hillegom, tussen strand en binnenland, ligt Nationaal Park Hollandse Duinen. Een uniek gebied waar landgoederen, duinen, bollenvelden, veenweiden, dorpen en steden elkaar afwisselen. In Hollandse Duinen liggen veertien dorpen en steden, waar meer dan één miljoen mensen wonen, werken én recreëren. Penny Kromhout onderneemt in Nationaal Park Hollandse Duinen. Als eigenaar van Vakantiepark De Koningshof te Rijnsburg nam ze deel aan de cursus Gastheer van Nationaal Park Hollandse Duinen. De reden om deel te nemen aan de cursus Gastheer van NPHD komt voort uit de behoefte van haar gasten, die willen genieten van natuur en landschap. Door de opdrachten in de cursus ontdekte ze veel cultuur en historie in haar directe omgeving.
Ook Kees van Delft, eigenaar van B&B-Pension Het Oude Dorp in Katwijk, was een van de deelnemers aan de cursus. “Onze gasten hoeven niet alleen naar Katwijk of het strand, ze willen ook naar Leiden en naar de bollenvelden”, zegt hij. “Ze komen voor het hele gebied. Ik vind het leuk om ze tips te geven waar ze mooi kunnen fietsen en wandelen. Daar wilde ik graag handvatten voor krijgen, zodat ik ze meer over het gebied kan vertellen.”
Het viel Van Delft op hoe professioneel de cursus was opgezet. “De docent van IVN en de materialen die ze gebruiken, het was inspirerend. Het verbaasde me hoeveel kennis en plannen er aan het nationaal park ten grondslag liggen. Ik zou anderen zeker aanraden om deze cursus te volgen. Je gaat groter denken, je leert hoe divers en karakteristiek je omgeving is. Daar word je rijker van en zo kun je je gasten beter adviseren.”